SDS VR1 op bekerkoers…

2 februari 2018
Weppers moandei 5-2-2018
5 februari 2018

SVM VR1 – SDS VR1 (03-02-18)

Na in december in de 1e knock-out ronde van de bekercompetitie te hebben gewonnen van QVC VR1, stond afgelopen zaterdag de wedstrijd tegen SVM VR1 in de 2e knock-out ronde op het programma. SVM speelt net als ons in de competitie in de vierde klasse en draait hierin bovenin mee. Stefan waarschuwde ons dan ook voor de wedstrijd dat het zeker geen “makkie” zou worden.

Om 12.30 uur geeft de scheidsrechter het startsein voor de wedstrijd. Daar waar SVM zeer sterk begint, nemen wij een beetje een afwachtende houding aan en zijn we slordig in de passing. Het wordt al snel duidelijk dat SVM over een zeer balvaardige spits beschikt. Het is namelijk diezelfde spits die na een actie aan de linkerkant de 1-0 weet te maken. De 2-0 van SVM valt uit een snelle counter waarbij onze verdediging het alleen moet stellen tegen hun aanvallers én middenvelders. Positioneel staat het dan ook niet helemaal goed aan onze zijde. Na de 2-0 wordt er tactisch het één en ander gewijzigd en dit pakt goed uit.

Desondanks krijgt SVM halverwege de eerste helft een gigantische kans (1 op 1) op de 3-0, maar keepster Marjo voorkomt een doelpunt met een fantastische redding. Naar later blijkt een cruciale redding. In de fase hierna ligt er ineens een jonge dame van SVM op de grond die buiten adem is. De desbetreffende speelster blijkt al een wedstrijd bij de meisjes in de benen te hebben en zit er dan ook al behoorlijk doorheen. Ze moet het veld verlaten en aangezien SVM helaas geen wissels op de bank heeft, spelen ze door met 10 man. Met nog een klein kwartier op de klok in de eerste helft helpt SVM ons enigszins weer in het zadel. Een foute terugspeelbal komt in de voeten van de attente Tjitske die de keepster van SVM vervolgens weet te verrassen in de korte hoek, 2-1! Deze goal is mentaal gezien van enorme waarde, want het zorgt ervoor dat het geloof in een goede afloop terugkomt bij ons. Kort na deze goal begint Tjitske met een actie aan de linkerkant en weet wat dames van SVM van haar af te schudden. Ze weet de bal vervolgens onder druk nog net op tijd voor te geven en dit is maar goed ook, want Hester staat helemaal vrij voor het doel en weet de bal zeer beheerst in de lange hoek te schieten, 2-2. Een mooie assist.

In de rust staan de koppies weer omhoog en wordt er aangegeven dat er doorgepakt moet worden, erop en erover! Het is voor ons zaak om vooral de spits en aanvoerster van SVM “uit te schakelen”, omdat bij hun het meeste gevaar wegkomt. Voordat we beginnen aan de tweede helft wordt het aantal speelsters aan de overkant geteld. De jonge dame die uitviel in de eerste helft blijkt weer in het veld te staan, maar een andere dame van SVM is geblesseerd achtergebleven in de kleedkamer. Met 10 man probeert SVM vooral te gokken op de lange bal. Echter, onze verdediging weet deze ballen goed op te vangen, waardoor SVM bijna niet meer gevaarlijk kan worden. In de 75e minuut krijgt Sieta op de rand van de 16 meterlijn dé kans op de 2-3, maar haar schot mislukt finaal. Alhoewel mislukt, onbedoeld komt hij perfect voor de voeten van de net ingevallen Sanne die dribbelend iets uitwijkt naar de rechterkant om vervolgens de verdedigster door de benen te verschalken en de bal langs de keeper in de lange hoek te schieten, 2-3. Een vreugde explosie volgt!
Uiteindelijk moet SVM door met 9 man en dit voordeel weten we met beide handen aan te grijpen. Sieta (Sittard) pikt haar doelpuntje mee, 2-4, en Seriette zorgt voor het slotakkoord na wederom een assist van Tjitske, 2-5. SVM krijgt kort voor tijd nog een vrije trap op de rand van het strafschop gebied. Deze wordt goed geplaatst genomen, maar Marjo duikt gestrekt naar de hoek en weet de bal knap uit het net te houden.

Eerlijk is eerlijk: de beginfase met 11 man was duidelijk voor SVM en wanneer Marjo niet die geweldige redding had geplaatst bij een stand van 2-0, dan was het een heel ander verhaal geworden. Desalniettemin zijn we prima omgegaan met de omstandigheden en hebben we laten zien over veerkracht te beschikken. Weer een ronde verder in de beker! Complimenten ook voor de scheidsrechter, die de wedstrijd in goede banen heeft weten te leiden.