SDS 1 – Heeg 1

Weppers tiisdei 18-2-2020
18 februari 2020

SDS tegen Heeg gestaakt na 65 minuten

SDS nam het zaterdag in Oosterend op tegen Heeg, maar de wedstrijd zou het einde niet halen. De thuisclub had moeite met de speelwijze van Heeg, maar kwam kort voor rust toch op voorsprong. Na een uur spelen moest Heeg verder met tien man en leek SDS de wedstrijd te gaan beslissen, maar een blessure bij de scheidsrechter gooide roet in het eten. Het restant van 25 minuten zal op een ander moment gespeeld moeten worden en de buit is dus nog geenszins binnen.

SDS moest het doen zonder Frank Bervoets, Wierd Hofstra, Gerwin Sybesma, Jacob-Klaas Haitsma, Bauke Dijkstra en Stan Korbach, maar kon alsnog een sterk team opstellen. Heeg kwam bijna compleet naar Oosterend, maar trok zich massaal terug op eigen helft in een soort 5-3-2 formatie. Hierdoor had de thuisclub grote problemen om kansen te creëren, maar ook Heeg werd eigenlijk niet gevaarlijk.

Vijf minuten voor de rust bracht een strafschop uitkomst, nadat een speler van Heeg een voorzet van Luuk van der Schaar tegen de hand kreeg. Wiebe Heeres mocht SDS op een 1-0 voorsprong zetten en ‘Herres’ liet zien dat hij dit goed kan door de strafschop hard en hoog binnen te schieten. Kort na de voorsprong had SDS de score kunnen verdubbelen, na een indraaiende vrije trap van Lourens van der Pol. Vier spelers van SDS doken vrij op voor keeper Wijnja, maar het was Peter Hoogerwerf die het snelste bij de bal was. Zijn inzet werd echter knap gepareerd, waarna Hoogerwerf de rebound van dichtbij, maar uit een lastige hoek op de paal schoot.

Na de rust bleef het spelbeeld hetzelfde, maar SDS voetbalde nu iets makkelijker naar voren. Er kwamen dan ook kansen om de score te verdubbelen, maar spitsen Hendrik de Jong en Lourens van der Pol hadden het vizier niet op scherp. Eerst ging rechtsachter Luuk van der Schaar op avontuur en hij dook links voorin op, waarna zijn voorzet door spits de Jong op de onderkant van de lat werd geschoten. Even later ontsnapte van der Pol aan de verdediging van Heeg, maar hij knalde hard en hoog op de vuisten van keeper Wijnja.

Na een uur spelen maakte Heeg het zichzelf er niet makkelijker op door een rode kaart te ontvangen van de man in het zwart. Bij een ingooi kreeg Matthijs Postma een knietje van Jan Haarsma en dit was de scheidsrechter niet ontgaan, waarna Haarsma kon vertrekken. De gemoederen liepen even hoog op, want Heeg was het niet eens met deze beslissing, maar ze moesten wel na een uur met tien man verder.

SDS wilde nu de overwinning definitief veilig stellen, maar moest de jacht op de drie punten na 68 minuten staken, toen de scheidsrechter van dienst tegen de vlakte ging. Het was Pieter Sijtsma die met één van zijn minder gelukkige passes de leidsman in het gezicht trof en hij gaf al snel aan niet meer verder te kunnen. Het restant zal op een andere dag uitgespeeld moeten gaan worden. De stand, de gele en rode kaarten blijven staan en we beginnen met een 1-0 stand na 65 minuten spelen.
Douwe Posthuma

Fan de skeids

SDS 1 yn byld

Wij hawwe meardere foto’s krigen fan fotograaf Henk Bootsma en dit binne der in oantal mei heechopstutsen skonken.  De rest (de koppers, de lissers, de sliders) kinne jim hjir sjen

De stand yn de tredde klasse A fan it sneonsfuotbal kinne jim hjir sjen.