SWZ Sneek 1 wint flatteard mei 4-1 fan SDS 1 en pakt de perioadetitel

Weppers moandei 22-11-2021
22 november 2021
SDS-League: ‘Kansloos’ pakt de wykpriis en de kopposysje!
24 november 2021

Justerjûn om 19.30 oere wie de ynhelwedstriid Sneek Wit-Zwart 1 – SDS 1 yn Snits.
Der mocht spitich genôch gjin publyk by.
Us húsfotograaf Henk Bootsma wie der al. Hjir kinne jim mear foto’s fine op syn Facebookside.

SDS verzuimt Sneek pijn te doen

SDS nam het dinsdagavond op in Sneek tegen koploper Sneek Wit Zwart en speelde haar beste wedstrijd van het seizoen. Als er dan na 90 minuten een 4-1 stand op het scorebord staat, is dat pijnlijk en hard, want SDS had zeker meer verdiend. Sneek was dominant en maakte het spel, maar SDS verdedigde sterk, counterde gevaarlijk en voetbalde een handvol kansen bij elkaar. De gasten maakten er echter maar één en Sneek was daarentegen dodelijk effectief, waardoor ze de eerste periodetitel wonnen.
SDS moest het in Sneek zonder de geblesseerden Matthijs Postma, Hendrik de Jong, Steven van der Pol en Wesley van de Wint doen. Wel was daar weer Lourens van der Pol, die zijn rentree maakte na een zware knieblessure in de voorbereiding van 2020. Het was mooi moment voor Lourens die er alles aan heeft gedaan om zo snel mogelijk weer fit te worden. Ook Erik Haitsma was weer terug en hij zag tot ieders ontzetting na acht minuten de 1-0 van Sneek binnenvliegen uit een corner, na een kopbal van Jorn Wester. Teleurstellend, maar SDS bleef geconcentreerd verdedigen en kwam er regelmatig gevaarlijk uit. Het eerste gevaar kwam van Teun Heeres die na een mooie actie en de buitenkant van de paal trof.
SDS werd steeds sterker en na twintig minuten viel de gelijkmaker, toen Pieter Sijtsma een splijtende pass op Stan Korbach gaf, dwars door de defensie. Stan zette de turbo aan en onder anderen oud-SDS speler Marco Rijpkema moest lijdzaam toezien hoe hij de 1-1 hard en hoog binnenschoot. Sneek had ook hierna vooral heel veel de bal, maar SDS counterde gevaarlijk en kort voor rust leek Lourens van der Pol SDS zelfs op voorsprong te gaan zetten. Met een ouderwetse versnelling op links liet hij iedereen achter zich en alleen voor de doelman had hij ook nog af kunnen leggen op Peter Hoogerwerf, maar uiteindelijk was het keeper Jelsma die Sneek op de been hield.
Na de thee kwam Wiebe Heeres in het veld voor Lourens en hij lanceerde meteen Stan, die een tegenstander uitkapte, maar recht op de doelman mikte en het bleef dus 1-1. Kort hierna was er ineens een grote kans toen een fout in de opbouw af leek te worden gestraft door Kevin Huitema, maar hij schoot voorlangs de goal van keeper Jaap Toering. Het blijft natuurlijk wel oppassen met spelers als Huitema en hij liet zijn klasse zien toen hij na een uur spelen de bal enigszins fortuinlijk voor zijn linker kreeg. Een mooie aanname, een schijntrap en een dodelijke afronding onder in de hoek, 2-1 voor Sneek. Weer een tegenslag voor SDS, dat er maar weer een schepje bovenop gooide en kansen kreeg op de gelijkmaker. Eerst was het Wiebe Heeres die slim weggestuurd werd door Pieter Sijtsma en moest kiezen tussen schieten of voorzetten. Door de twijfel duurde het te lang en zijn schot met links werd geblokt. Even later was het een corner van Wiebe die prachtig op het hoofd kwam van Wierd Hofstra. Hij kopte bij de tweede paal voor een volledig verlaten doel de zekere gelijkmaker weer voor de goal langs en naast, omdat niemand het laatste tikje wilde geven.
Jelte-Pieter Dijkstra kwam in het veld voor de moegestreden Teun Heeres en SDS ging hierna nog nadrukkelijker op zoek naar goals. Peter en Stan braken nog door op links, maar zagen hun voorzetten onschadelijk worden gemaakt. Vijf minuten voor het einde ging Luuk van der Schaar er hard in op linksbuiten Jan Dommerholt, maar de scheidsrechter wilde van geen overtreding weten en liet doorspelen. Even later legde hij het spel toch stil voor een blessurebehandeling en gaf daarna tot verrassing van iedereen een vrije trap aan de linkerkant van het veld. Alwin Velds dacht niet lang na en gaf hoog voor op Jorn Wester, die daar eigenlijk niets meer mee kon doen dan doorkoppen. De bal verdween echter wel met een boogje over de uitgekomen Jaap en de wedstrijd was beslist na deze 3-1. Velds demonstreerde in de laatste minuut nog even zijn fenomenale traptechniek, door de 4-1 uit een corner in één keer binnen te schieten. Weer geen punten voor SDS dus en op basis van het aantal kansen had het er zeker wel eentje verdiend.
Douwe Posthuma

Dit wie de seleksje: