Sneon 23-2-2019

SDS-League: ‘Jelsmanian Devils’ pakt kopposysje!
22 februari 2019
Weppers moandei 25-2-2019
25 februari 2019

Programma sneon

Fanwege de krokusfakânsje (lês skifakânsje) binne der mar 4 wedstriden hjoed.  De fammen fan SDS MO17-1 hawwe de fierste útwedstriid fan it seizoen liket ús sa ta. Sij moatte foar de beker nei Assen.

12:00 ACV MO17-1 SDS MO17-1 1-5
14:30 V.V. Heeg 1 SDS 1 1-1
14:30 SDS 3 VVI 3 1-1
14:30 SDS 4 ONS Sneek 4 0-0

SDS knokt zich naar een gelijkspel in Heeg

SDS begon zaterdag niet goed aan de wedstrijd in en tegen Heeg, maar groeide in de wedstrijd en verdiende daarmee een gelijkspel (1-1). Het fysieke spel, de gevaarlijke counters en het bedroevende veld waren in eerste instantie te veel voor SDS. Het toonde echter karakter en knokte zich in een prima tweede helft naar een late gelijkmaker.

Er moest even gepuzzeld worden door de afwezigheid enkele spelers. Jacob-Klaas Haitsma en Lourens van der Pol waren geblesseerd en hopen er over twee weken weer bij te zijn. De wintersporters Pieter Sijtsma en Gerwin Sybesma begonnen ook niet in de basis, maar waren eerder terug dan verwacht en namen wel op de bank plaats. Dat bleek later nog goed van pas te komen.

Ook bij Heeg ontbraken er spelers, maar de prima presterende ploeg van trainer Arjen Hoekstra begon heel sterk. Vanuit een gesloten verdediging en met zeer fysiek en direct voetbal werd SDS nadrukkelijk aan het wankelen gebracht. Nadat het een paar keer goed was afgelopen ging het na ruim tien minuten toch mis. Spits Sebastiaan Elgersma verschalkte keeper Jaap Toering met een bekeken schot in de korte hoek, waar Jaap op een voorzet rekende.

SDS was nergens en werd op het hele veld afgetroefd op agressie. Het eerste slachtoffer was Steven van der Pol, die sneuvelde tussen al het fysieke geweld. Hendrik de Jong verving hem en kreeg al snel een kans om te scoren, maar de routinier schoot een mooie voorzet van Matthijs Postma tegen de keeper aan.

SDS overleefde dus de beginfase met slechts een 1-0 achterstand en daar mocht het zeker niet over klagen, maar we leefden dus nog. De tweede helft moest het duidelijk wel duidelijk anders en met Pieter Sijtsma voor Wiebe Heeres kwam er een tweede wissel in de ploeg. SDS beet van zich af en nam het initiatief in de wedstrijd over van Heeg. Beide teams gooiden de beuk er flink in, maar steeds meer was het SDS dat de duels won.

De scheidsrechter had een zware middag en moest zo nu en dan optreden met gele kaarten. Na ruim een uur ging vloog een speler van Heeg dermate hard een duel in dat hij met direct rood kon vertrekken. Tegen het tiental van Heeg werd de druk opgevoerd en een doelpunt kon niet uitblijven zo leek het. Helaas gaat het scoren de Eastereiners dit seizoen niet heel gemakkelijk af en zo bleef het heel lang 1-0.

Gerwin Sijbesma kwam met nog een kwartier te spelen in het veld voor Jelmer Posthumus en Marco Rijpkema en Erik Haitsma werden naar het front gestuurd om een treffer te forceren. Deze leek ondanks veel kansen maar niet te willen vallen, maar in de vijfde minuut van de blessuretijd was het dan toch raak. Matthijs Postma omspeelde de rechtsback en zette laag voor, waarna de bal in het doel werd gewerkt door een verdediger van Heeg.

In extremis dus toch nog een punt, maar bizar genoeg was het een minuut later bijna toch nog Heeg dat de winst pakte na een schot op de bovenkant van de lat. Dit leed werd SDS bespaard en een gelijkspel was ook zeker verdiend te noemen.

Douwe Posthuma

SDS 3 pakt in punt

SDS 3 spile mei 1-1 gelyk tsjin VVI 3. Of sa ’t Harm-Auke sei; ‘In knap punt tsjin ‘VVI 2’…………….’ VVI 1 en 2 wienen frij namelijk.
Henk Postma skoorde foar SDS 3.

SDS 4 pakt ek in punt

In terjochte útslach, de 0-0 stân dy’t SDS 4 helle tsjin ONS Sneek 4.

SDS MO17-1 bekert troch

Se moasten der hielendal foar nei Assen, se spilen op it haadfjild yn it “stadion” fan ACV en se kamen geweldich foar de dei. Mar leafst in 1-5 oerwinning en de folgjende ronde is helle yn it bekertoernooi. Bij de lêste 8.