SDS JO19-1 kampioen!

SDS-slotjûn mei muzyk en barbecue!
18 mei 2019
Weppers moandei 20-5-2019
20 mei 2019

SDS JO19-1 flikt het en wordt kampioen!

De JO19 heeft afgelopen zaterdag het kampioenschap van de 1e klas bemachtigd, de ploeg van Henk Mulder en Pieter de Boer versloegen in een hectisch duel MKV uit Leeuwarden.

De jongens van de JO19 waren erg gespannen, dit was de wedstrijd van het jaar. Het moest vandaag dan gaan gebeuren tegen de nummer 1 van de competitie. MKV stond met 1 punt voor op SDS en dus was er maar een opdracht, winnen. De meeste spelers waren nog nooit kampioen geworden en dat maakte deze wedstrijd nog belangrijker.

Leider Pieter de Boer en ynterim-coach Theo Postma

De jongens waren erg gespannen en dat was in de beginfase van het duel goed te zien. Passes kwamen niet aan en SDS werd onder druk gezet. De zenuwen konden gelukkig weggespeeld worden, waarna SDS meer en meer de overhand kreeg. Uiteindelijk kwam SDS zelfs op voorsprong nadat Wierd Hofstra de bal in de zestien onderschepte om vervolgens met een doffe dreun SDS op 0-1 te zetten. In de laatste minuten van de eerste helft zetten MKV nog even aan. Met een schot op de paal kwam SDS nog goed weg, misschien wel het geluk van een kampioen. SDS ging met een dik verdiende voorsprong de rust in.

In de tweede helft veranderde alles nadat MKV al snel een onterechte penalty kreeg. Deze werd benut waardoor MKV weer bovenaan kwam te staan. Na de 1-1 was SDS het pad kwijt. MKV zette druk en daar kon niet onderuit gevoetbald worden.  Dit veranderde al snel nadat Wierd Hofstra de 1-2 leek te maken. Sjoerd de Boer kreeg de bal terug na een corner, hij gaf de bal weer voor op Wesley, die de bal in eerste instantie op de paal schoot. Samen met Wierd werd deze bal binnen geprutst. De goal werd uiteindelijk onterecht afgekeurd wegens buitenspel, maar SDS kreeg weer de overhand. De ploeg zette MKV vast. Een kwartier voor tijd leek SDS dan opnieuw op voorsprong te komen nadat Hendrik van der Eems 1 op 1 met de keeper werd gezet. Hendrik scoorde maar de goal werd opnieuw afgekeurd. Het leek allemaal niet te mogen, en de frustraties liepen hoog op bij de ploeg van Henk Mulder, die overigens de wedstrijd vanuit Amerika volgde. SDS kreeg nog een aantal grote kansen die onbenut kregen en de moed zakte de jongens in de schoenen. Uiteindelijk kreeg de net ingevallen Tsjitse Postma de bal in de 93e minuut voor zijn voeten, Tsjitse aarzelde niet en schoot de bal binnen.  Het elftal ontplofte, en iedereen haastte zich naar de dug-out om deze bevrijdende goal met het hele team te vieren. Er kwamen nog 7 minuten extra tijd bij, maar het kampioenschap kwam niet meer in gevaar.

Na het laatste fluitsignaal kon het kampioenschap dan ook echt gevierd worden. Een paar maanden geleden zag alles er nog zo anders uit, toen stonden de jongens op de laatste plaats. De spelers hebben zich herpakt en zich wedstrijd voor wedstrijd weten terug te knokken met een zeer verdiend kampioenschap als resultaat.