Gearwurking vv Nijland en SDS

Weppers tiisdei 16-5-2017
16 mei 2017

Beste leden,

Als club kenden we het afgelopen seizoen een primeur: Samenwerking binnen één team, met vv Scharnegoutum. Deze stap was voor ons beide belangrijk om een goed jo-19 op de been te kunnen houden en het is goed bevallen. Volgend jaar heeft  de  vv Scharnegoutum genoeg spelers om zelf weer een jo-19 op de been te brengen en dus was de samenwerking voor hun minder noodzakelijk en reden om die eerst stop te zetten.

Cijfers omtrent geboorte aantallen en verwachte instroom van nieuwe leden, laten zien dat ook voor ons en andere omliggende verenigingen dit soort samenwerking in de toekomst nodig zal zijn.

Dus ook komend seizoen gaan we weer een samenwerking aan. vv Nijland heeft ons benaderd om met hen te kijken naar mogelijkheden om binnen een aantal jeugd-categorieën samen te gaan werken. Vv Nijland kan volgend seizoen niet alle leeftijds categoriën vullen en hecht er waarde aan om hun jeugdspelers op eigen niveau en met eigen leeftijd genoten te kunnen laten spelen.

Qua clubcultuur verschillen beide clubs niet veel, waarbij voor vv Nijland de dorpsmentaliteit die binnen beide clubs heerst, een belangrijke overweging is geweest om ons te benaderen.

Wij hebben inmiddels met de jeugdcommissie van vv Nijland diverse gesprekken gevoerd en zijn tot het besluit gekomen om deze samenwerking eerst per team aan te gaan. Het aanbod aan spelers vult precies de teams aan, die wij in eerste instantie als club volgend seizoen niet goed konden vullen. Door de combinatie van de nieuwe KNVB leeftijdscategorieën en de samenwerking met vv Nijland kunnen we nu in de hele breedte bijna iedereen op eigen niveau en binnen eigen leeftijdscategorie laten voetballen.

Uiteraard zijn er een aantal praktische zaken waar nog oplossingen voor moeten worden gezocht. Er is inmiddels besloten dat we de samenwerking eerst per team (aangeduid met ST) inzetten en dus (nog?) niet gaan voor een complete bestuurlijke samenwerking (aangeduid met SJO), die alle jeugdteams omvat. Ook is duidelijk dat de trainingen in Easterein plaats vinden. Dat was voor ons een belangrijke voorwaarde in dit eerste experimentele jaar. We zullen iedereen op de hoogte houden en spelers/ouders die direct met de samenwerking te maken krijgen waar nodig en mogelijk, bij het proces betrekken.

Met groet,

Jeugdcommissie vv Nijland, technische commissie vv SDS en het bestuur van vv SDS