SDS A1 wint mei tank oan ‘e kapper

14 september 2003
SDS E4 spilet lyk tsjin Blauhûs E2
15 september 2003

Hjir it ferslach fan Mark Postma fan de wedstriid fan ôfrûne sneon fan SDS A1 tsjin Rood Geel A1.

‘Dirk z’n snelle kapsel’

SDS A1-Rood Geel A1

Op zaterdag 13 september mochten de A-junioren van SDS voor het eerst in het nieuwe voetbalseizoen, 2003/2004, een thuiswedstrijd in de competitie spelen. Het verleden toont aan dat dit voor de spelers een extra stimulans is om de benodigde punten te behalen. Hopende om deze lijn dit seizoen door te trekken zodat wij ons niet zorgen hoeven te maken over het lijfsbehoud. Doelend op een ander team, met andere spelers……waar we de twee voorgaande jaren bovenin mee konden draaien is de doelstelling dit jaar om weinig weg te geven en met veel strijd en disciplinair voetbal mooie resultaten te boeken.

De eerste wedstrijd, vorige week bij Drachten, gaf een realistisch beeld van de mogelijkheden die we met z’n allen dit jaar hebben. We stonden organisatorisch niet onaardig en na een slippertje in de defensie van Drachten kwamen we op 1-1, helaas konden we dit vorige week niet vasthouden en verloren we onnodig met 3-1.

Maar gisteren was het weer een nieuwe, zonnige dag met nieuwe kansen. Ditmaal was Rood Geel uit Leeuwarden de tegenstander, een onsamenhangende technische ploeg…..met meerdere nationaliteiten in het midden. Onze opstelling zag er als volgt uit:

Tjerk; Jelte, Sjoerd, Johannes, Sybren; Arjan, Mark, Dirk, Albert Jan; Bote, Douwe

Wissels: Jacob Sjirk, Halbe Klaas, Pytrik (b-junior)

We begonnen goed aan de wedstrijd, iedereen stond, zoals afgesproken, strak op de man en we lieten merken dat ‘op Oosterend’ geen cadeautjes worden weggegeven. Het eerste moment in de wedstrijd dat enige toelichting verdiend is een corner van onze tegenstander na ongeveer 7 minuten spelen; de hoekschop wordt gegeven en Tjerk zet ons ‘scherp’, opvallend is dat de Leeuwarders slechts één man achterin houden tegen Dirk. U voelt hem al aankomen en juist dat gebeurt, de bal wordt weggewerkt en komt bij Mark in de voeten die de bal doortikt op Dirk….Dirk rent richting goal en verschijnt alleen voor de goalie, hij schuift de bal eerst nog op de paal, maar tikt daarna eenvoudig binnen.

Een goed begin is t halve werk heb ik wel eens gehoord, en dat paste uitstekend bij deze wedstrijd. Alhoewel er wel enige verwarring ontstond na de voorsprong….dit hadden we misschien niet helemaal verwacht en de verslapping zat er al aan te komen, Rood Geel probeerde de gehele wedstrijd druk te zetten, wat slechts mondjes maat lukte. Toch maakten de leeftijdsgenoten 1-1, een prutsgoal, na een defensieve blunder.

De wedstrijd vorderde en de defensieve spelers van Rood Geel hadden kennelijk niet geleerd van hun eerste tegentreffer, zo draaide Dirk na zo’n 20 minuten spelen aan de linkerkant op het middenveld weg en rende langs de zijlijn richting doel, iets wat weinigen verwachtten deed Dirk toch, met een wonderschone lob/stift, van net buiten de zestien, rondde hij af.

Deze 2-1 leidde een fase in waarin Rood Geel het betere van het spel had en op onze helft de combinatie probeerde op te zetten. Dit gebeurde echter niet met veel overtuiging en de irritaties begonnen bij de stadjes op te lopen. Met name de scheidsrechter moest het ontgelden, typerend was misschien de wissel die de Rood Geel leider/trainer na een half uur spelen deed, hun rechtshalf kreeg een gele kaart, na een vuile overtreding op Bote, en werd er meteen uitgehaald. Vlak voor rust werden we nog wat steviger vastgepakt, maar tot echt grote kansen leidde dit allemaal niet.

De tweede helft begon zoals de eerste was geeindigd. En de 2-2 hing dan ook eerder in de lucht dan de 3-1. Maar voordat een van deze opties tot stand kwam waren we alweer halverwege deze helft. Rood Geel stuurde steeds meer mensen mee naar voren en een counter hing in de lucht. Maar ditmaal was het niet een echte counter die de beslissing inleidde; Tjerk trapt uit en Mark kopt door waarna wederom Dirkie de bal in de kluts meekrijgt en richting doel snelt….daar waar hij voorgaande jaren nog wel eens zenuwachtig voor het doel werd schoot hij hem ditmaal met binnenkantlinks feilloos in de linker bovenhoek.

De wedstrijd leek beslist, maar met nog ongeveer 20 minuten te gaan mag je dan niet verslappen, dit zat er wel wat aan te komen en de Rood Gelers begonnen nu ook hun frustraties tegen ons te uitten….maar zoals een ‘echte man’ zich behoort te gedragen lieten wij het ongelijk met onze voetbal kwaliteiten te bewerkstelligen. 5 minuten na de 3-1 krijgt Bote de bal op het middenveld, stuurt opnieuw snelle Dirk weg die voor de vierde maal alleen voor het doel verschijnt, nu schiet hij niet meteen op doel, maar kapt de bal nog even terug om vervolgens via de keeper raak te knallen. Met nog een klein kwartiertje te spelen mochten we dit natuurlijk niet meer uit handen geven. Inmiddels waren Jacob Sjirk en Pytrik al in het veld gekomen en een combinatie tussen beiden, met tussenkomst van Mark had ook nog de 5-1 op het scorebord kunnen tillen, maar dit was wat teveel van het goede geweest.

Na dit verslag heeft u vast een beeld gekregen van het spelbeeld, zo moeten wij onze punten halen, omdat we voetbaltechnisch en fysiek misschien wat tekortkomen….maar zolang Dirk z’n ‘snelle kapsel’, dat hij voor deze zaterdag had aangevraagd bij de plaatselijke kapsalon, niet verliest kunnen we het publiek zeker thuis nog veel voetbalplezier bieden.

MP