SDS 1 – CVVO 1 2-1

Sneon 19-20-2019
18 oktober 2019
SDS en it lot fan sv Hielpen
21 oktober 2019

SDS te sterk voor CVVO

SDS weet weer wat winnen is, nadat het zaterdag met 2-1 te sterk was voor CVVO. De thuisclub kwam weer op achterstand, maar hield het hoofd koel en voetbalde zich overtuigend naar een verdiende overwinning.
SDS moest het nog steeds zonder linksback Gerwin Sybesma en spitsen Habtamu de Hoop en Hendrik de Jong doen. Daar kwam nog bij dat Peter Hoogerwerf de hele week ziek was geweest en slechts als invaller op de bank kon zitten. In de warming-up bleek ook nog dat aanvoerder Marco Rijpkema niet fit genoeg was om te starten en dus mocht routinier Jacob-Klaas Haitsma in de basis starten.
De start van der wedstrijd was niet geweldig van de kant van SDS en CVVO liet zien vlot te kunnen combineren. De eerste waarschuwingsschoten lieten dan ook niet lang op zich wachten en SDS had moeite de sterke voorhoede van de ploeg uit Lemmer onder controle te houden. Na een klein kwartier was het rechtsback Sieger Veenstra die profiteerde van het werk van de aanvallers en keeper Jaap Toering passeerde, maar zijn inzet was niet hard genoeg. Hierdoor was het Wiebe Heeres die op de doellijn redding kon brengen door de bal, die eerst op de binnenkant van de paal belande, ternauwernood van de lijn te halen. Helaas had de scheidsrechter van dienst van een meter of 35 gezien dat de bal de lijn was gepasseerd en hij negeerde daarnaast het advies (geen doelpunt) van grensrechter Tjerk van der Pol.

Het was een veelbesproken moment in de wedstrijd en een onbegrijpelijke beslissing van de scheidsrechter, die hierna geen goed meer kon doen bij SDS. In de spelregels staat duidelijk dat een scheidsrechter geen doelpunt goed mag keuren als hij op een afstand van de goal staat die groter is dan 25 meter. Dat het ook nog eens geen geldig doelpunt was, maakt het natuurlijk extra pijnlijk en de rapen waren dan ook meteen gaar, wat resulteerde in gele kaarten voor Erik Haitsma en trainer Douwe Posthuma.
Na de 0-1 pakte SDS de draad weer op en het ging onverstoorbaar op zoek naar de gelijkmaker. CVVO raakte langzaam maar zeker de controle over het goed voetballende en agressieve SDS kwijt en moest lijdzaam toezien hoe de withemden de wedstrijd naar zich toe trokken. De kwetsbare achterhoede had de handen vol aan de energieke broers Lourens en Steven Van der Pol en kreeg geen vat op spelverdeler Pieter Sijtsma. Dit resulteerde in een serie aanvallen, maar de grootste kans was na een half uur voor Lourens van der Pol die alleen voor de doelman de paal bijna door midden schoot. Kort voor de rust viel de verdiende gelijkmaker dan toch, toen een aanval over de linkerkant via Steven van der Pol bij Frank Bervoets uitkwam. Ongedekt kon hij de bal controleren en met links schoot hij de 1-1 prachtig in de bovenhoek.
De tweede helft kwam CVVO bijna niet meer aan voetballen toe en het was wachten op de tweede treffer van de thuisclub. Steven van der Pol opende met een gevaarlijk schot, dat net voorlangs werd getikt door doelman Nando Kruisdijk. Hij redde ook op een inzet van Lourens van der Pol, die oog in oog met de Lemster sluitpost verscheen. Bij de volgende kans van Steven van der Pol hoefde hij niet in actie te komen, want zijn inzet in zeer kansrijke positie verdween over het vangnet. De poging die misschien wel het meest een doelpunt verdiende was van Matthijs Postma, maar zijn geweldige afstandsschot van 30 meter spatte op de lat uiteen.
De vraag was dan ook of de 2-1 nog ging vallen en het antwoord kwam een kwartier voor tijd, toen de sterk invallende Peter Hoogerwerf er maar weer eens vandoor ging op rechts. Met een afgemeten voorzet vond hij het hoofd van Lourens van der Pol, die keurig binnen knikte. Ook rechtsback Luuk van der Schaar viel in en hij maakte een prima indruk bij zijn competitie debuut voor het vlaggenschip. Dat moest ook wel want het slotoffensief van CVVO liet niet lang op zich wachten en het was vrouwen en kinderen eerst bij de thuisclub. Er leek geen einde te komen aan de blessuretijd, maar de overwinning werd binnen gesleept en zo konden er eindelijk weer eens drie punten bij worden geschreven. Volgende week gaat de reis naar Heeg, dat vorig seizoen top presteerde, maar nu nog puntloos is.

Douwe Posthuma