Programma sneon 28-5-2022

27 mei 2022
Weppers snein 29-5-2022
29 mei 2022

Hawwe jim in ferslach, in (alvetal)foto of oars wat aardichs mail it nei willem@vv-sds.nl

09:00 SDS JO9-2 – Workum JO9-2JM
09:00 SDS JO8-2 – fc Harlingen JO8-2
10:00 ST SDS/Nijland JO17-1 – Zeerobben JO17-2 6-1
10:00 SDS JO9-1 – Leeuwarder Zwaluwen JO9-1
10:05 SDS JO8-3 – TOP’63 JO8-1
12:00 SDS 2 – ONT 2 3-1
13:30 ST SDS Nijland JO19-1 – Terschelling JO19-1 1-7 (op Skylge)
14:30 SDS 1 – Makkum 1 4-0
09:00 Oosterlittens JO11-1 – SDS JO11-1 4-4
09:45 MKV’29 MO8-1 – SDS JO8-4
11:15 VEV’67 JO15-2 – ST SDS/Nijland JO15-1 4-2

SDS JO8-2, JO9-2 en JO17-1 komme allegear op de foto foar it SDS-jubileumplaatsjesboek.

SDS boekt grootste overwinning van het seizoen tegen Makkum

In de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen haalde SDS ongebruikelijk hard uit tegen Makkum (4-0). Binnen de minuut kwam de thuisclub op voorsprong, maar daarna waren de teams duidelijk aan elkaar gewaagd. Toen na een uur de 2-0 viel geloofde Makkum het wel en had SDS vrij spel om de score verder op te voeren. De teller stopte bij vier doelpunten, maar dat hadden er ook wel een paar meer kunnen zijn.

Ondanks het ontbreken van de geschorste Pieter Sijtsma en de nog altijd geblesseerde Wiebe Heeres en Erik Haitsma schoot SDS uit de startblokken. De verre ingooi halverwege de helft van Makkum was van Luuk van der Schaar en door een blok van gelegenheidsspits Wierd Hofstra kon Peter Hoogerwerf alleen op doelman Hyltje Bosma van Makkum af. Deze had geen antwoord op de mooie inzet van Peter met buitenkant rechts in de verre hoek en zo was het binnen de minuut 1-0. Om een voorsprong na 52 seconden spelen verdiend te noemen gaat wel erg ver, maar de middag begon voor Makkum dus al niet goed.
Toch lieten de gasten de kop niet hangen en dit leverde een open wedstrijd op, al moet gezegd worden dat echte grote kansen schaars waren. De grootste was voor Makkum, dat via de voorzetten van rechtsbuiten Jelle Attema regelmatig gevaarlijk werd. Eén van deze voorzetten werd terug voor de goal gekopt en leverde een niet te missen kans op, maar van dichtbij werd er naast geknikt. De wedstrijd werd er niet beter op en beide teams kwamen voor de rust niet meer dicht bij een doelpunt.
Na de thee probeerde de gekwetste Luuk het in eerste instantie nog wel, maar hij moest zich toch laten vervangen met een voetblessure. De gepasseerde Lourens van der Pol nam zijn plaats in en beet meteen flink van zich af, waardoor hij tegen een gele kaart aanliep. Maar goed, de toon voor een goede invalbeurt was gezet en even later was Lourens dicht bij een doelpunt. Zijn kiezelharde inzet trof echter de onderkant van de lat en stuiterde niet achter de lijn. Even later was het wel raak toen hij alleen voor de doelman kwam te staan en die kon nog wel zijn inzet keren, maar niet de rebound van Teun Heeres.
Het verweer van Makkum in de tweede helft was al niet wat we van deze normaal enorme lastige tegenstander mogen verwachten, maar na de 2-0 leek iedereen het wel te geloven. Dit leverde veel ruimte en kansen op voor SDS, dat de score naar 3-0 tilde door het inmiddels onvermijdelijke doelpunt van supersub Hendrik de Jong. De strak ingedraaide corner was van Gerbrand Kramer, het verlengen van Matthijs Postma en de afronding van de immer loerende spits. Het slotakkoord kwam op naam van wederom Peter, die na goed voorbereidend werk van Lourens een leeg doel voor zich had en in alle rust de 4-0 kon maken.
Er waren nog genoeg mogelijkheden en kansen voor de gedreven spelende withemden om de score op te voeren, maar vier doelpunten is ook al eens wat. Door de overwinning legt SDS beslag op de 5e plaats en passeerde het voor het eerst sinds de degradatie naar de 3e klasse (2013-14) de grens van veertig punten (41). Volgende week gaan we proberen dit prima seizoen goed af te sluiten met een wedstrijd in en tegen Heeg.
Douwe Posthuma

SDS 2 wint fan ONT 2

Vanmiddag traden de spelers van Sds2 aan in hun laatste thuiswedstrijd tegen Ont, op papier geen moeilijke tegenstander. Uit gelijk gespeeld dus wel opletten blijven voor Sds.
Onder leiding van S. Overal begon de wedstijd klokslag twaalf uur. Eerste helft hielden de beide ploegen elkaar in evenwicht. Leek wel of beide ploegen tevreden waren met een gelijkspel, maar daar kwam verandering in, vlak voor het rust kreeg Sds een hoekschop. Tjisse kreeg de mogelijkheid om de bal voor de tweede keer voor te geven, Wessel zag kans op doel te schieten werd tegengehouden maar als een duivel uit een doosje tikte Sietze de bal binnen. De 1 0  was een feit.
Tweede helft
 Ont begon na de rust sterker te voetballen wat resulteerde in een doelpoging tot opluchting van de bank van Sds geen resultaat. De thuisploeg kreeg daarna een strafschop, Sietze werd onderuit gehaald, Robin eiste deze op en scoorde de 2 0. Na de hervatting scoorde Ont gemakkelijk de 2 1 omdat de heren van Sds nog aan het nagenieten waren van hun doelpunt. Maar al gauw hadden zij daar een antwoord op en Kevin scoorde de 3 1. Daarna was de wedstrijd gespeeld. Ont probeerde nog wel iets maar kwam niet tot scoren en Sds speelde gecontroleerd de wedstijd uit.
Volgende week de laatste wedstrijd van de competitie tegen de koploper nl tegen Drachtsterboys, misschien kunnen we nog voor een stunt zorgen. Hopend dat iedereen een beetje fit is dan zou dat zo maar eens kunnen.
Jan Los