It siet VR 1 net mei yn Aldegea

8 november 2016
Aginda SDS-ledengearkomst
9 november 2016

Afgelopen maandagavond speelden de dames van SDS VR1 uit tegen de dames van VV Oudega. Normaal gesproken zou deze wedstrijd op zaterdagmiddag al hebben plaatsgevonden maar door een spelers tekort werd deze verplaatst naar afgelopen maandagavond. Vol enthousiasme vertrokken de auto’s naar Oudega. Het was een koude, toch windstille avond.
Na aankomst, team overleg en een warming up begon om 20:00 dan de wedstrijd. Al snel werd duidelijk dat de ploeg van Oudega zich goed hadden voorbereid op de wedstrijd en aan alle kanten probeerden de bal bij de vrouwen van SDS in het net te krijgen. Dit gebeurde dan ook na enkele minuten. Al snel bleek na het eerste doelpunt dat de vlaggenist van Oudega meer affiniteit had met het zwaaien van de vlag, in het voordeel van de thuisploeg, dan het correct en onpartijdig beoordelen van acties binnen de wedstrijd. Ook bleek de scheids een voorkeur te hebben voor de thuisploeg. Doordat deze menig overtredingen gemaakt door ‘zijn eigen’ ploeg afwimpelde doormiddel van zwak onderbouwde uitspraken waarin, de mening van de grensrechter en hemzelf voorrang kregen op de werkelijke feiten binnen de wedstrijd. Daar in tegen werden de overtredingen gemaakt door SDS bestraft en kreeg de thuisploeg vaak een vrije trap of ander voordeel.

Al met al lieten de dames van SDS zich niet kennen en werd enkele minuten na het eerste doelpunt dan ook direct de gelijkmaker gemaakt door Amarins Tjalsma. Vervolgens verscheen er een twijfel op de gezichten van Oudega toen even later het tweede doelpunt werd gepakt door SDS. Dit keer was het Tjitske Heeres die de bal bij Oudega in het net kreeg. Natuurlijk werd SDS hier keihard op afgerekend door de thuisploeg. Door een combinatie van grens- en scheidsrechter werd door Oudega op meerdere malen bij SDS de aanvallen verhinderd en werden vrijwel alle kansen ontnomen. Vervolgens liepen door deze acties de gemoederen op bij SDS en presteerde Oudega het om van de 1-2 achterstand terug te komen op een 5-2 voorsprong. Meerdere malen kregen zij de bal in het net bij SDS. Toen er een kans ontstond voor Jeska Terpstra en zij deze probeerde te grijpen kwam zij echter terecht in een frontale botsing met de keeper van de tegenstander. Beide werden met een blessure van het veld gedragen. Het duurde niet lang of Jeska gaf alweer aan dat zij graag verder wou spelen, dit gebeurde dan ook.

Vervolgens sloeg het spel om, SDS kwam volledig terug in de wedstrijd en wist de achterstand te veranderen van 5-2 naar 5-4. Beide goals werden wederom weer gemaakt door Tjitske Heeres. Inmiddels waren er rondom het veld supporters voor de vrouwen uit Easterein die ze aanmoedigden en steun boden wanneer zij weer eens onterecht buitenspel werden gegeven. Na het herstel van SDS hoopte iedereen natuurlijk op de gelijkmaker waardoor SDS alsnog met gelijkspel terug naar huis zou kunnen gaan. Helaas was hier geen sprake meer van. Sterker nog, in de stuiptrekkingen van de wedstrijd werd er door de thuisploeg van Oudega nog de 6-4 bemachtigd waar de trainer maar natuurlijk ook de grens- en scheidsrechter de ploeg toe stimuleerden.

De vrouwen van SDS moesten het doen met een verlies van 6-4. Ook al zat er veel tegen deze wedstrijd, er mag wel gezegd worden dat zij er voor de volle 100% voor gingen, en zelfs met alle tegenslagen lieten zien dat zij spelen in een echt en sterk teamverband tegen een ploeg die ook sterk speelde, en waar zij een waardig tegenstander in hebben gevonden.

En om dan toch nog maar even terug te kijken op de condities wanneer men kijkt naar de grens- en scheidsrechter. Ach, gelukkig gaan de ontwikkelingen gewoon door en blijkt dus wel dat ontwikkelingen, zoals de digitale scheidsrechter, geen overbodige luxe zijn. Ook staat er natuurlijk nog een thuiswedstrijd gepland tegen Oudega die eerlijk zal worden gespeeld. Natuurlijk pakken de vrouwen van SDS hier onder neutrale condities gewoon weer de winst!