Wedstriidferslach vv Nijland 1 – SDS 1

Fotoferslach vv Nijland 1 – SDS 1
18 februari 2024
FIFA-event yn Easterein yn de foarjiersfakansje
19 februari 2024

Nijland en SDS delen de punten in meeslepende derby

De ‘derby van de Greidhoeke’ stond al een paar keer op het programma, maar ging nu ook daadwerkelijk door op de prima bespeelbare grasmat in Nijland. De burenruzie had twee gezichten en leverde geen winnaar op, of het moest al het massaal aanwezige publiek zijn. Het was beslist geen wedstijd voor de fijnproever, maar de strijd, de beleving, de kansen en doelpunten, de spanning en de (anti-)climax maakten veel goed.

SDS begon in de inmiddels gebruikelijk opstelling aan de wedstrijd tegen Nijland, waarbij opgemerkt moet worden dat het voor de withemden zeer ongebruikelijk is om drie keer achter elkaar met dezelfde elf te starten. Na de zes punten tegen Heeg en WPB was er weinig reden om wat te veranderen, maar al snel bleek dat Nijland van een andere orde was.

De gastheren begonnen sterk en maakten indruk met hun fysieke en directe spel, waar SDS geen antwoord op had. Ze schroomden ook niet om soms flink druk te zetten en dit leverde twee keer dodelijk balverlies op aan de linkerkant, waarna er een goede voorzet volgde. Beide keren was het spits Nico Pieter Bonnema die van dichtbij af kon ronden, maar hij zag zijn eerste inzet hoog in het vangnet verdwijnen en keeper Jaap Toering bij de volgende kans knap redding brengen. Zijn laatste kans ontstond na een diepe bal van Arjan van der Wal, die hem wederom oog in oog met Jaap zette en weer behoedde de doelman SDS voor verder onheil.

Een doelpunt voor Nijland hing constant in de lucht, figuurlijk, maar vaak ook letterlijk, omdat het SDS werkelijk constant bestookte met hoge ballen. Bij elke vrije trap en corner trok de imposante luchtmacht, bestaande uit onder andere centrale verdedigers Mente de Boer (2 meter lang) en Pieter de Jong (2 meter en 5 centimeter lang) naar voren. Zelfs bij ingooien ging Mente ook mee en het mocht werkelijk een wonder heten dat niet één van deze situaties een doelpunt opleverde, want alles bij elkaar opgeteld hebben we het wel over een keer of dertig dat het alle hens aan dek was. Dat was overigens ook te danken aan het resolute verdedigen van de club uit Easterein, die in deze situaties goed bij les was.

Zo werd de rust toch gehaald met een 0-0 tussenstand en SDS mocht heel blij zijn dat het nog niet op een kansloze achterstand stond. Vreemd genoeg sloeg na de thee het wedstrijdbeeld volledig om en maakte nu juist Nijland een onmachtige indruk tegen de steeds sterker wordende gasten. Die begonnen duels te winnen en te voetballen, waardoor ze steeds vaker in de buurt van keeper Ruerd Bakker kwamen. Al vrij vlot leverde dit een kans voor Lourens op, die achterwaarts over kopte, maar even later was het dan toch raak. Wierd Hofstra kwam rond de penaltystip in balbezit en draaide weg, waarna hij met een hard en laag schot de 1-0 in de hoek ramde.

De wedstrijd stond op zijn kop en na ruim een uur werd het nog gekker, toen SDS op een meter of 25 een vrije trap kreeg. Peter Hoogerwerf draaide de bal, over en door een kluwen aan spelers richting de verre hoek, maar omdat deze onderweg nog werd getoucheerd, was de inzet Bakker te machtig. Uiteraard claimde Matthijs Postma deze goal, maar belangrijker was dat SDS zowaar op een 2-0 voorsprong stond. Een tussenstand die na de eerste helft ondenkbaar was, maar op basis van de tweede helft dan weer volledig verdiend. Het had ook allemaal nog mooier kunnen worden, maar een harde lage inzet van Wierd werd onder uit de hoek gedoken door Bakker.

De gastheren waren het kwijt en leken op weg naar een nederlaag, maar een dubieuze strafschop bracht weer hoop. Op links draaide Sjoerd Tjalsma zich knap vrij tussen drie man, waardoor hij na een mooie één-twee combinatie met Bonnema vrije doortocht richting Jaap kreeg en neer ging tussen Remco Hylkema en de doelman. De meningen waren verdeeld over deze situatie, maar de scheidsrechter oordeelde geel voor Jaap en een pengel. Topscoorder Wiebren Posthuma (dit was zijn 10e alweer) mocht aanleggen en zal een schrikmomentje hebben gehad toen hij Jaap naar de goede hoek zag gaan, maar zijn inzet was dermate krachtig, dat deze via de handen van de keeper in de goal verdween.

Hierdoor sloeg de stemming op het ‘Zweitse Huitema sportpark’ volledig om en kon SDS zich klaarmaken voor een stormachtige slotfase. In eerste instantie leek het de overwinning over de streep te kunnen trekken, helemaal toen een vrije trap van Fokke Jan Kooistra via de lat over het doel ging. De zoveelste corner was er helaas net één te veel, al werd ook deze prima verdedigd, richting de rand van het strafschopgebied. Daar stond echter invaller Johannes Breeuwsma, die de bal vol op de slof nam en de 2-2 werkelijk fenomenaal in de kruising roste. Grote vreugde bij de blauwhemden en zure druiven voor SDS, dat via Stan Korbach nog dicht bij de winnende was, maar genoegen moest nemen met een puntendeling.

Zo heeft SDS in de drie wedstrijden na de winterstop al zeven punten bij elkaar gespeeld en staat het één punt boven de gevreesde directe degradatie streep. Met een achterstand van acht punten op Nijland lijkt directe handhaving ver weg, maar de nacompetitie is zeker een realistisch doel om voor te spelen. We hebben nu een weekje vrij (oefenen tegen Berlikum) en ontvangen daarna koploper Joure in Easterein.

Douwe Posthuma