Sneon 19-2-2022

Weppers freed 18-2-2022
18 februari 2022
Feest SDS 75 jier op 2 en 3 septimber.
19 februari 2022

Hawwe jim in ferslach, in (alvetal)foto of oars wat aardichs mail it nei. Mail it nei aant@vv-sds.nl of willem@vv-sds.nl! Appe nei Aant mei ek 0655117582.

12:15 SDS 3 – VVI 3 3-4
14:30 SDS 2 – Drachtster Boys 4 1-2
14:30 DWP 1 – SDS 1 1-1

DWP 1 – SDS 1

SDS blijft steken op een gelijkspel bij DWP
SDS is 2022 begonnen met een 1-1 gelijkspel in Sintjohannesga bij DWP, maar tot grote tevredenheid leidde dit niet. De withemden waren voor de rust de bovenliggende partij en speelden prima, maar scoorden maar één keer. Na de rust had DWP er wel genoeg van, knokte het zich terug in de wedstrijd en kwam het zelfs bijna op voorsprong. Daarna pakte SDS de draad weer op en kreeg het een serie kansen, maar de winnende goal wilde er niet in.
SDS begon zaterdag goed op het kunstgras van DWP onder prima omstandigheden en speelde eigenlijk een hele goede eerste helft. Hoewel het initiatief bij SDS lag en er goed gevoetbald werd, kregen de withemden niet een wereld aan grote kansen. Wiebe Heeres was dicht bij de openingstreffer, maar hij tikte een vrije trap tegen de lat en de corner daarna kreeg Remco Hylkema de kans om de score te openen. Het overwicht werd na dik een half uur wel uitgedrukt in een voorsprong, toen Wierd Hofstra aan de linkerkant de bal vrijmaakte en hard voorzette richting de tweede paal. Daar dook Peter Hoogerwerf op voor zijn bewaker en hij werkte de 0-1 heel attent tegen de touwen.
Ook DWP kreeg in de eerste helft kansen, ondanks dat het niet liep bij de thuisploeg. Keeper Jaap Toering ranselde een schot van de rand van het strafschopgebied knap uit zijn doel en bij een corner kon DWP vrij inkoppen, maar de bal werd hierbij gelukkig voor SDS niet goed geraakt. Na de rust kwam er een heel ander DWP uit de kleedkamer en SDS raakte de controle over de wedstrijd kwijt. De groenhemden maakten dan ook gelijk toen spits Age van der Velde op het randje van buitenspel door mocht en alleen voor Jaap dodelijk de 1-1 binnenschoot. Het leek nog erger te worden toen Anton Holtrop in het strafschopgebied breed kon leggen op de volledig vrijstaande Van der Velde. Het was een niet te missen kans op vijf meter van de goal zonder een tegenstander in de buurt, maar Jaap bleef ijskoud en redde fantastisch.
Het was duidelijk dat er wat moest gebeuren, want SDS wankelde nadrukkelijk. Gerbrand Kramer (voor Wesley van de Wint) en Gerwin Sybesma (voor Jelte-Pieter Dijkstra) werden ingebracht en SDS zakte een stukje terug om zo grotere ellende te voorkomen. De rust keerde hierna terug en SDS gaf geen kans meer weg, terwijl het zelf een handvol beste kansen kreeg om de wedstrijd te beslissen. Peter Hoogwerf ging er op rechts vandoor en zag zijn harde schot knap gekeerd worden door keeper Jelle Huitema. Gerwin Sybesma kon een corner vrij inkoppen (maar kopte mis), waarna Remco Hylkema bij de tweede paal de bal in de lege goal kon schuiven, maar naast schoot.
Lourens van der Pol schoot een vrije trap op de bovenkant van de lat en kreeg daarna twee werkelijk niet te missen kansen, maar tot ontzetting van alles wat SDS was, scoorde hij niet. De eerste kans was een intikker van vijf meter na een mooie lage voorzet van Pieter Sijtsma, maar op een of andere manier hield de keeper zijn inzet(ten) er toch uit. In de blessuretijd leek Lourens dan toch de winnende te maken, na een hoge indraaiende voorzet op de tweede paal van wederom Pieter. Zowel de keeper als zijn bewaker reageerden niet en Lourens hoefde de bal alleen nog maar over de doellijn te tikken van een paar meter. Hij kreeg de bal echter onder zijn voet en viel op de bal, waardoor het op bizarre wijze toch bij 1-1 bleef.
Douwe Posthuma

SDS 3 – VVI 3

VVI wûn de toss en hjirnei rûn SDS 3 efter de feiten oan. VVI kaam 0-1 foar, mar Tsjipke makke der al gau 1-1 fan. It 3e koe mei troch de wyn mar gjin stempel op de wedstriid drukke en kaam foar de rêst noch mei 2-1 efter. Dit soe de twadde helte wol efkes rjocht setten wurde en doe ’t Hendrik de 2-2 makke soe SDS der op en der oer. VVI makke allinnich de 2-3 en moast dit nei de 3-3 fan Mark barre. SDS 3 spile stroef en VVI waard mear en mear de boppelizzende partij. 3 minuten foar tiid soe dan Anne Stenekes foar de slagreame op de taart soargje troch noch efkes yn te fallen. Spitich genôch foal lyk as de hiele middei al it kwartsje de oare kant op en makke VVI de 3-4.

SDS 2 yn wurden

Na de laatste wedstrijd vorig jaar, verloren van ONT, was ik wel benieuwd hoe de heren van Sds 2 uit hun winterstop periode kwamen. De ene wat fitter als de ander.
Vanmiddag de wedstrijd tegen Drachtster boys onder leiding scheidsrechter Bruinsma, in de eerste helft hielden beide ploegen elkaar redelijk in evenwicht. Sds  probeerde het spel te maken maar de tegenstander liet zich niet van de wijs brengen. Beide ploegen probeerden er een leuke wedstrijd van te maken, hoewel de gemoederen ook op bepaalde momenten hoog op liepen.
Drachtster boys kwam in de eerste helft op voorsprong, Sds probeerde nog wel wat na dit doelpunt maar met nog een helft te spelen geen paniek.
Tweede helft probeerde Sds het spel naar zich toe te trekken, wat gedeeltelijk lukte, kansen van Sds zonder resultaat. Drachtster boys voetbalde net iets vrijer dan Sds. De coach van Sds begon te wisselen, pijntjes, kramp, alles kwam voorbij. Het resulteerde wel in de gelijkmaker voor Sds, de tweede goal van de tegenstander was een hoge bal waar de keeper van Sds zich op verkeek. Moet er wel bij zeggen dat daarvoor in mijn ogen een overtreding werd gemaakt door Drachtster Boys. Eindstand 1-2
J
an Los

SDS 2 yn byld