Fritz Korbach op sponserjûn!

Wepperkes -tongersdei-
9 maart 2006
Wepperkes -freed-
10 maart 2006

Jûn komt Fritz Korbach in praatsje hâlden oan de sponsers en “freonen” fan SDS oer syn ymposante trainerskarriëre. Dit sil fêst de muoite wurdich wêze. Fritz Korbach stiet ommers net allinne bekend om syn goeie rissultaten as trainer mar ek om syn útspraken. Hjirûnder inkelde opmerklike útspraken fan Korbach út syn boek “Witte muizen, rode staarten”.

Oer syn karriëremooglikheden (nei in wûnen wedstryd mei PEC Zwolle tsjin Ajax)
Na afloop stapte ik de bestuurskamer binnen, waar een grafstemming heertse. Dat de Amsterdamse bestuursleden de smoor in hadden, alla, maar de Zwolse deden ook of hadden ze verloren. Ze wilden blijkbaar vriendelijk blijven tegenover de gasten. Maar ik had van Ajax gewonnen en was opgetogen. Ik kon het treurspel niet aanzien en vroeg de toenmalige voorzitter Jan Wiersma, helaas veel te vroeg overleden, uit balorigheid wanneer het neuken begon. Iedereen verstijfde en ik heb de ruimte vervolgens maar achter me gelaten.
De volgende dag belde Wiersma me op. “Wat flik je me nou?” riep hij gespeeld boos. Ik was me van geen kwaad bewust. “Je hebt net de kans om trainer van Ajax te worden verprutst. Ajax-voorzitter Ton Harmsen wilde je graag hebben”.

Oer de rivaliteit tusken Cambuur en Heerenveen:
Er waren supporters die liever van Heerenveen wonnen dan kampioen werden. Met die rivaliteit had ik niet zoveel. Het ging met te ver. Ook dat werd me niet in dank afgenomen. Wel ben ik ervan overtuigd, ook omdat ik later bij Heerenveen in de keuken heb kunnen kijken, dat een promotie van Cambuur naar de eredivisie in die tijd de doodsteek voor Heerenveen zou zijn geweest.

Fritz Korbach as broekie by FC Twente.

Oer gokken yn de fuotballerij
Winny Haatrecht bleek deel te nemen aan een gokspel(Cupido), waar hij ook de Cambuur-selectie bij betrok. Zestien spelers legden iedere week honderd gulden in. Elke week werd 1600 gulden gespeeld op de uitslag van een wedstrijd in het betaalde voetbal. Ik kan het niet bewijzen, maar het zou kunnen dat dat bedrag ook weleens op een wedstrijd van Cambuur is ingezet.

Oer drank en doping yn de sport
Drank komt veel voor in topsport. Voor belangrijke wedstrijden wordt niet zelden flink gedronken. Dat ruik je, dat merk je, dat zie je. Of ze nu met de neus in de papegaaiensoep of in de vim hebben gelegen: ik zal er niet moeilijk over doen. Iedereen moet zelf maar weten waar zijn of haar grenzen liggen. De jacht op doping vind ik hypocriet. Geef het publiek de keuze tussen een Olympische Spelen waar niet gebruikt wordt en één waar dat wel gebeurt, en men kiest voor het laatste. Omdat de prestaties beter zijn en er records sneuvelen.

Fritz Korbach as trainer fan Heracles

Hjir de klups wêr ’t Fritz Korbach trainer west is:
– FC Wageningen – 1973 / 1977 – uitgediend
– PEC Zwolle – 1977 / 1982 – uitgediend
– FC Volendam – 1982 / 1983 – uitgediend
– FC Twente – juli 1983 / 1986 – ontslagen
– SC Cambuur – 1986 / 1988 – uitgediend
– Go Ahead Eagles – 1988 / 1990 – ontslagen
– SC Heerenveen – 1990 / 18 oktober 1992 – ontslagen
– FC Volendam – november 1992 / 27 januari 1993 – ontslagen
– Cambuur Leeuwarden – 26 oktober 1993 / 10 februari 1995 – ontslagen
– De Graafschap – 1996 / 14 december 1998 – ontslagen
– Heracles Almelo – 1999 / 2001 – uitgediend
– Sparta – 2003 (na één training gestopt wegens gezondheidsproblemen)

Korbach as trainer fan De Graafschap.

Sjoch op dizze webside fan De Graafschap fans foar in hommage oan Fritz Korbach.
Dit stiet dêr ek op:
Toen Fokkens(burgemeester van Doetinchem) besloot om een paar thuiswedstrijden van De Graafschap te verbieden en te verplaatsen vanwege een te hoog risicogehalte, sprak Korbach daar schande van en vond dat de burgemeester maar moest opstappen en wegwezen. Korbach zei letterlijk: ‘Fokkens kan maar beter naar de hoeren fietsen’. Een uitdrukking die de trainer in Volendam had geleerd en zoveel betekent dat je je niet moet bemoeien met zaken waar je geen verstand van hebt. De Achterhoek en Nederland had er weer een ‘Korbach-uitspraak’ bij, maar men sprak er schande van wat de trainer allemaal uitriep. ‘Later hebben Fokkens en ik de kwestie nog eens onder een borrel uitgesproken’, aldus Korbach. ‘Het bleek een alleraardigste man te zijn, die zich daarna ook daadkrachtiger voor De Graafschap ging inzetten.’

Klik hjir om Fritz Korbach syn hiele CV te besjen.