Buitenpost wint fortuinlijk van SDS

28 maart 2004
Programma SDS dizze wike
29 maart 2004

Buitenpost wint fortuinlijk van SDS.

Voor Buitenpost was de uitwedstrijd tegen SDS van cruciaal belang. Bij winst bleven er kansen op het kampioenschap en winst in de derde periode, bij verlies zou het kampioenschap vrijwel onmogelijk zijn en zouden de kansen op winst van de derde periode verkleind worden. Het in groten getale opgekomen Buitenposter’ publiek (in de bus en met vele auto’s) zag een wedstrijd met veel spanning waarin Buitenpost niet goed voetbalde maar toch ‘lucky’ de winst pakte.

Vanaf de eerste minuut liet SDS zien dat het een ploeg is om rekening mee te houden. De eerste tien minuten was SDS heer en meester en drukte de ploeg Buitenpost in de verdediging. Echt hele grote kansen leverde dit de ploeg uit Oosterend nog niet op. Het volgende kwartier kwam Buitenpost wat beter in de wedstrijd en kreeg de ploeg enkele mogelijkheden via H.A. Storm, D. Berisha en W. van der Meer. Na bijna 25 minuten spelen vuurde een speler van SDS een schot af, maar de bal schampte de bovenkant van de lat. Na een foutje van Erik Rispens kon keeper Johannes van der Meer (en zeker niet voor de laatste keer) redding brengen. In de 45-ste minuut kwam Dorian Berisha alleen op de uit z’n goal komende keeper van SDS af, maar zijn lob ging net naast. In blessuretijd kreeg SDS tot tweemaal toe een enorme kans, maar opnieuw was daar de formidabele keeper van Buitenpost die redding bracht en zodoende bleef de stand 0-0.

Na de thee begon SDS goed aan de tweede helft. De ploeg kreeg in het begin enkele mogelijkheden waarvan een vrije trap (net naast) de grootste was. In de 54-ste minuut vuurde Wietze van der Meer een schot af op de goal van SDS, maar de keeper kon ietwat gelukkig redding brengen, de bal bleef tussen zijn benen op de grond liggen. Vier minuten later kwam Johannes van der Meer goed uit z’n goal en kon daardoor de bal net op tijd wegwerken voor de aanstormende SDS aanvaller. Een minuut later moest Johannes opnieuw redding brengen. Buitenpost kon hierna wat meer terugdoen en dat leverde in de 69-ste minuut een doelpunt op. Goed doorgaan van Paul Meijerhof werd gevolgd door een pittige overtreding op Paul en het zou wel een vrije trap worden. Maar Scheidsrechter de Jong uit Akkrum dacht daar terecht anders over, want hij zag dat Buitenpost via Rashid Aoro Agoro in balbezit bleef en Rashid verschalkte de keeper via een fraaie stiftbal, 0-1. Paul was na de overtreding dusdanig geblesseerd dat hij het veld moest worden afgedragen door twee spelers van Buitenpost. SDS was even van slag door dit onverwachte doelpunt van Buitenpost. Bijna werd het drie minuten na de 0-1 nog 0-2 toen Johan Wiersma tot tweemaal toe de keeper van SDS trachtte te verschalken en dat tot tweemaal toe niet lukte, de tweede kans kwam via de keeper tegen de lat. Vlak voor het ‘Oosterender’ kwartiertje kroop een verdediger van SDS nog door het oog van de naald, want bij een uitbraak van Buitenpost maakte hij opzettelijk hands en hielp hij zodoende een vrije doorgang van Jornt Halma om zeep. De scheidsrechetr zag de handsbal wel, floot ook, maar hield verrassend de kaarten op zak. Uit de vrije trap die volgde viel geen doelpunt. SDS nam het heft nu weer volledig in handen en speelde alles of niets en er volgde een golf van aanvallen. De ene na de andere bal werd het strafschopgebied van Buitenpost ingepompt, maar telkens kon de bal worden tegengehouden en worden weggewerkt. Keeper Johannes van der Meer speelde wederom een hoofdrol door soms op fabelachtige wijze de kansen onschadelijk te maken en de ene keer dat hij werd gepasseerd kon aanvoerder Ronnes Bloembergen op de lijn redding brengen. In de 51-ste minuut floot de scheidsrechter voor het laatst en was SDS door Buitenpost voor de tweede keer dit seizoen verslagen.

In een wedstrijd waarin Buitenpost door de ogen van meerdere naalden kroop, trok de ploeg toch aan het langste eind. Dat de overwinning niet verdiend was, was iedereen het wel eens. Maar dat het nu eens een keer wel meezat, na een matige en ongelukkige start van het seizoen, mocht ook wel eens! Gesterkt door de overwinning en onder het genot van een drankje (lees: flesje bier of blikje soco, aangeboden door de spelersgroep {jongens bedankt}) in de bus ging iedereen opgelucht en voldaan naar Buitenpost terug.

Bron: Johan Hamstra van vv Buitenpost voor www.voetbalnoord.nl