Sneon 4-3-2023

Weppers tiisdei 7-3-2023
7 maart 2023

In “suterige” fuotbalsneon.
De jeugd giet noch net los (op ien nei) en wij hawwe mar ien thúswedstriid

14:30 SDS 4 – Oeverzwaluwen 3 1-3
08:45 LAC Frisia 1883 JO8-3 – SDS JO8-1
12:30 Makkum 2 – SDS 2 2-1
14:30 DWP 1 – SDS 1 4-1
14:30 Zeerobben 4 – SDS 5 1-3

DWP 1 – SDS 1    4-1

Soms zit het SDS mee, dit deel van het seizoen zit het tegen. Het 4 – 1  verlies tegen DWP is tekenend voor de worsteling waar SDS in zit. DWP is voetballend zeker geen hoogvlieger, maar was slimmer, sterker en maakte meer goals, dus de winst was meer dan terecht. Het was dat de grijze spits de naam van zijn club wel erg letterlijk nam door twee keer op de witte paal te schieten, anders was de uitslag nog groter uitgevallen. Die andere spitsen scoorden wel twee keer. Volgens mij snapt niemand dat Wieger, 100 meter verderop, nog steeds geen koek naar Anton vernoemt heeft met zijn 221 competitiedoelpunten. Wat moet die Snelle Jelle dan gepresteerd hebben om wel op de verpakking te mogen?

Na de makkelijk gegeven penalty waardoor DWP op 2-1 was gekomen, viel de 3-1 na rust op een vervelend moment voor SDS, na een hoopgevend offensief wat de 2-2 op had moeten leveren.  De omschakeling van DWP was moordend. Met het nodige duw en trekwerk knalde Anton H. die goal binnen. Slim gevoetbald. Die slimheid mist SDS momenteel.  Net als een goede bal aanname en het gebruik maken van de ruimte die er wel degelijk lag. Immers, de 1 -1 ontstond precies daar waar de coach op gegokt had, aan de rechterflank met een geniale actie van gelegenheidspits Luuk.

Jelmer miste net de voorzet, maar Stan knalde fantastisch binnen.  SDS is momenteel dus kwetsbaar, dat kan ook niet anders, we weten het, er staat nog steeds een compleet elftal gekneusde wonderboys langs de lijn. Iedereen speelt naar zijn vermogen, maar naast al die spelers, mist er ook lef, kracht en doorzettingsvermogen. Te licht zijn is niet erg, maar dan moet je extra hard knokken, schreeuwen, tieren, sliden, slimme overtredingen maken, voor elke bal strijden, ook al laat je hem per ongeluk van je voet springen. Gaan dus.

Twee keer drie kwartier, tot je ter aarde stort bij het laatste fluitsignaal. Na de clubjournalist van Oudehaske sprak ook de coach van DWP weer van een strijd tussen mannen tegen jonkies.  We moeten eens van dat imago af. Misschien dat Frank, absolute uitblinker bij SDS gister, de leidende rol die hij normaal bij Jumbo heeft ook in het veld kan oppakken. Ander lichtpuntje is dat er spelers aan het terugkomen zijn, waaronder Lourens, die dit vlak na rust met een paar mooie acties onderstreepte, maar dit nog geen vervolg kon geven.  Kortom, terechte uitslag, maar moed verloren is al verloren en zover zijn we nog lang niet! Kop er voor, strijd en beleving! Dan komen de punten vanzelf wel.

Tjerk van der Pol

Makkum 2 – SDS 2

Jan Los hie it hast net oan tiid, mar hat dochs noch efkes in ferslach makke. Hulde

Gisteren naar Makkum toe, de nr 1 tegen de nr 2. Door blessures bij het eerste wordt het voor het tweede ook moeilijk om selectie rond te krijgen maar mbv Jo 19 lukte het weer. Kregen ook nog een speler uit het eerste mee.

Eerste helft was het Makkum die de dienst uitmaakte, zij kwamen heel gemakkelijk op twee nul, Arjen had de kans om te scoren, ging net naast. Mark voor rust nog een goede redding.

Tweede helft was het vooral Sds aan de bal, Makkum kwam er niet meer aan te pas. Het gevaar van onze kant kwam hoofdzakelijk van Bote en gebroeders Los vandaan, door een aanval opgezet door Arjen, komt Jurjen weer tot scoren.

2 1 en deze stand zou ook zo blijven tot het eind.

Volgende week maar weer eens kijken. Sds2 Heeg2 om 12.00

Jan Los

SDS 4 – Oeverzwaluwen 3     1-3

Aiso Agricola skoart, mar SDS 4 ferliest al.

Zeerobben 4- SDS 5

Foar SDS 5 stie de topper tsjin Zeerobben 4 op it programma. Dit kear sûnder flagger Daan Boersma dy’t leaver yn Thialf by it riden fan Jutta Leerdam siet.
De wedstriid waard spile op it keunstgers yn Harns en wie de ienige wedstriid dêr. It publyk koe genietsje fan in wedstriid wêryn beide ploegen aardich oanelkoar weage wienen. SDS kaam krekt foar de rêst mei 1-0 foar. Nei ’t Dirk-Yde ûnderút helle waard mocht Feite de Haan wer ris fanôf 11 meter skore. De twadde helte kamen de 2 Nielsen SDS fan wat mear draaffermogen foparsjen. Dit pakte net gek út. Zeerobben krige gjin kâns en Feite mocht op ‘e nij in penalty fersulverje neidat Tsjipke ûnderút helle waard. It waard noch efkes spannend doe ’t Zeerobben út op ‘e nij in penalty de 2-1 makke, mar Mark Postma besliste de wedstriid mei in drûge knal yn de krúzing. In knappe 3-1 oerwinning dus.
Daan sil úteinlik in alderaardichste dei hân hawwe yn Thialf, mar hy hat al wat mist.
Trucje helpt Leerdam immense druk te weerstaan: 'Zag mezelf al met vlag rijden' | Schaatsen | NU.nl
Daan hoefde yn Thialf net te flagjen…….