SDS 1 wint mei 3-0 fan Oudehaske 1!

Jou dy no op foar it Meinte-Sixmatoernoai!
3 oktober 2020
De nije Koronarigels
4 oktober 2020

SDS 1 wint hjoed mei 3-0 fan Oudehaske 1. Yn in alderaardichste fuotbalpot makken Stan Korbach, Jelmer Posthumus en Peter Hoogerwerf de goals foar SDS.
It wie te folgjen fia Facebook mei tank oan Enne en fia de webside en Twitter mei tank oan Aant. Henk Bootsma makke de foto’s sadat wy efterôf ek noch efkes genietsje kinne fan de plaatsjes.
En fansels it ferslach fan Douwe Posthuma:

SDS in sterke tweede helft langs Oudehaske
SDS won zaterdag met 3-0 van Oudehaske, maar het was niet zo’n makkelijke overwinning als de uitslag doet vermoeden. In de eerste helft kregen beide teams een paar beste kansen, maar wisten ze het net nog niet te vinden. De tweede helft scoorde SDS al snel twee keer, waarna Oudehaske de aanval koos en de thuisploeg profiteerde van de ruimte om nog een keer toe te slaan.
Er mochten zoals bekend geen supporters komen kijken bij de wedstrijd, maar omdat alle geblesseerde spelers van SDS 1 er wel waren, was het toch nog best druk. Wierd Hofstra, Lourens van der Pol en Frank Bervoets waren al geblesseerd, maar afgelopen zaterdag kwamen Hendrik de Jong en Wiebe Heeres daar nog bij. Stan Korbach en Steven van der Pol namen hun plaatsen in en de twee jonkies gingen vol energie op zoek naar doelpunten.
Na vijf minuten was het dan ook al Stan Korbach die na een mooie actie van Matthijs Postma vrij voor de doelman kwam, maar met zijn chocoladebeen tegen keeper Bultsma aan schoot. Steven van der Pol leek het beter te doen, maar hij roste een voorzet van Teun Heeres van vijf meter afstand kiezelhard op de onderkant van de lat. Ook een tweede kans was niet aan de jongste Van der Pol besteed, toen hij van dichtbij te slap inschoot.
Tussendoor kwam het compact spelende en goed georganiseerde Oudehaske er ook regelmatig gevaarlijk uit, maar ook zij scoorden niet. De balvaardige middenvelders en handige aanvallers van Oudehaske ontsnapten soms aan de aandacht van SDS en spits Dennis Speelman had hier twee keer van kunnen profiteren, maar het zat hem zowaar niet mee. Zijn eerste inzet trof hard de paal naast een kansloze keeper Jaap Toering en even later schoot hij een snel genomen vrije trap net voorlangs. Bij de volgende vrije trap lette SDS weer niet op, maar ook nu ging de bal net voorlangs.
Na de rust was het wel meteen raak bij de eerste de beste kans, toen Stan Korbach zijn eerste competitietreffer voor SDS tegen de touwen kopte. Een mooi moment voor de 18-jarige spits die een prachtige voorzet van Steven van der Pol met het hoofd verlengde en de 1-0 via de binnenkant van de paal binnen zag vallen. Even later leek hij zelfs op weg naar zijn tweede treffer, toen hij een verdediger de bal ontfutselde, maar weer lag de doelman in de weg.
De moegestreden Korbach werd hierop vervangen door SDS-cultheld Jelmer Posthumus, die normaal gesproken zijn wedstrijdjes speelt in SDS 3, maar altijd klaar staat als de nood hoog is bij SDS 1. Bij zijn eerste balcontact liet hij meteen zien hoe het moet, toen hij een snel genomen vrije trap van Matthijs Postma ijskoud onder in het hoekje deponeerde.
Zo stond de thuisclub dus zomaar op een 2-0 voorsprong na een dik uur spelen en Oudehaske was het even helemaal kwijt. SDS oogde in deze fase heel agressief en gedreven en de gasten hadden hier geen antwoord op, maar herpakten zich en trokken ten aanval. De druk op het SDS nam toe, maar hiermee ook de ruimte achter de verdediging van de oranjehemden. Keeper Toering had het even een kwartiertje heel druk en behoedde SDS voor een tegentreffer, voordat hij aan de overkant de verlossende 3-0 zag vallen.
Het was Peter Hoogerwerf die van links naar binnen dribbelde en schitterend de derde SDS-treffer hoog in de verre hoek schoot. Even later leek hij weer te scoren, na een legendarische actie waar ze nog een knoppencombinatie voor moeten bedenken in FIFA21. De laatste kans was voor Luuk van der Schaar die van dichtbij net naast het doel kopte, tot zijn eigen ontzetting.
Weer een 3-0 overwinning dus en het is mooi om te zien dat de afwezigheid van ons geblesseerde spitsenduo op kan worden gevangen. Volgende week gaat de reis naar Marknesse, waar SVM ongetwijfeld loert op de eerste overwinning.
Douwe Posthuma

It desinfeksjefleske hoefde hjoed minder faak brûkt te wurden.

De nije SDS-balpylder stie der op ‘e nij alderkreast by.

Enne hie it smoardrok mei filmjen en waard sels yn Dútslân besjoen.

De hoekflaggen wienen wer kreas delsetten troch de SDS-frijwilligers dy ’t thús sieten te wachtsjen om se wer op te romjen nei de wedstriid……….

De efterhoede fan Oudehaske hie gjin antwurd op de geweldige foarset fan Steven van der Pol op Stan Korbach; 1-0.

De jongelju fierden it doelpunt terjochte mei lûd jûchhei.

As it te fier fuort wie dan seach SDS-supporter Anne Brouwer efkes op Facebook om mar neat te missen.

Op in knappe aksje fan Peter Hoogerwerf hie de keeper fan Oudehaske gjin antwurd; 3-0.

Peter wie sa bliid as in protter mei syn 3-0 en net minder bliid mei de 2-0 fan Jelmer.