Weppers snein 25-8-2024

28 augustus 2024

SDS 1 hat oefene

SDS 1 speelt twee prima oefenwedstrijden
Met een flink gewijzigde selectie is SDS 1 begonnen aan het nieuwe seizoen, dat zich af zal gaan spelen in de 4e klasse. Jan Peter Bootsma kwam over van Dronrijp en zal met Mark uit moeten maken wie eerst keeper wordt. Jaap doet een stapje terug en is nu keeperstrainer en reserve-reserve-keeper. Achterin zijn linksback Tim Sweering (van SDS 2) en de boomlange centrale verdediger Sjirk Vellinga (terug van SC Bolsward) nieuwe en jonge gezichten. Middenvelder Wytze Lanting keerde na een hele periode bij Scharnegoutum terug op het oude nest.
Op 3 augustus begon de voorbereiding en na twee weken werd er thuis geoefend tegen Nijland. Beide teams waren verre van compleet, maar bij SDS onbraken er een paar minder en dat was ook in de wedstrijd terug te zien. Vanwege de kleine wedstrijdselecties (SDS had maar 13 veldspelers en twee keepers) werd er maar 2×35 minuten gespeeld om zo de belasting niet te groot te laten worden. Zo kon er gelukkig wel geoefend worden en voor de rust was de wedstrijd in balans, met twee wat afwachtende teams en een logische 0-0 ruststand. SDS voetbalde makkelijker en na de rust resulteerde dit in een handvol kansen, waarvan Ate Schaap (zijn eerste voor SDS 1) er één met het hoofd verzilverde (1-0).
SDS leek door te gaan drukken, maar Nijland counterde onverwacht toch naar de 1-1 via de piepjonge spits Sven Hoekstra (15 jaar). Daarna kregen Gerwin (van een paar meter), Lourens (voor de lege goal), Ate (op de paal) en Jildert Hiemstra (O19, net over) de kans om de winnende te maken, maar uiteindelijk was het Matthijs Postma die de verdiende 2-1 maakte. Hij verlengde een vrije trap van Lourens met het hoofd in de verre hoek en deze voorsprong werd niet meer weggegeven.
Afgelopen zaterdag ging de reis naar Minnertsga met een groep van negentien spelers (Daniel, Pieter en Jildert sloten aan vanuit de O19). Daar begon een degelijk SDS sterk tegen de plaatselijke 3e-klasser en kwam het via twee dodelijk counters op een 2-0 voorsprong. Bij de 1-0 werd Ate gelanceerd door Matthijs en was hij sneller dan zijn bewaker en de uitkomende doelman. De 2-0 viel na een mooie actie van Lourens op links en zijn voorzet werd door wederom Ate hard en hoog in de kort hoek geschoten. Helaas vond de hamstring van Ate het hierna wel genoeg geweest en moest hij zich laten vervangen door Erik. De rust werd overtuigend gehaald met een 0-2 voorsprong, maar de tweede helft begon het grote wisselen en werd Minnertsga steeds sterker. Het scoorde twee keer en SDS was niet meer bij machte om aanvallend een vuist te maken, waardoor de oefencampagne werd afgesloten met een 2-2 gelijkspel.
Douwe Posthuma

Net oefenje

SDS 1 soe kommende tiisdeitejûn oefenje tsjin sc Bolsward 1, mar dit giet net troch.

Oefenje

Kommende sneon 31 augustus sil SDS/Nijland JO19-1 om 10.30 oere thús oefenje tsjin De Blesse JO19-1.

RABO-Clubsupport

Yn septimber kinne je SDS wer stypje mei help fan RABO-Clubsupport. Nije wike kinne jim lêze hoe as it yn syn wurk giet.

De nije SDS-League

It fuotbaljen yn de Eredivisie is al los, mar wy wachtsje mei de SDS-League noch efkes oant de transferperioade der op sit. Dat wurdt dus sawisa nei 1 septimber. Hâld de webside goed yn de gaten.

Harsens derby (2259)

‘Tikkie werom, Jaap!’