SDS A1:‘De tweede helft; een obsessie voor SDS A1’

15 februari 2004

‘De tweede helft; een obsessie voor SDS A1’

‘Een wedstrijd duurt 90 minuten plus de blessuretijd’

‘Een kwaliteit die geen kwaliteit is!’

Teveel mooie titels om op te noemen. Eerst was het de gehele tweede helft, daarna was het t laatste ‘Haagse’ kwartiertje en zaterdagmiddag was het de laatste minuut. Ik heb het over het verdedigen van drie, danwel 1, punten!

Met ons countervoetbal waar iedere trouwe toeschouwer van SDS A1 inmiddels kennis mee heeft gemaakt is het de bedoeling om een georganiseerd blok op eigen helft neer te zetten om voor onszelf de nodige ruimte te creëren voor de snelle tegenaanval. Ditgeen gaat de eerste helft vaak vliegend en levert het nodige voetbalplezier op, maar over de tweede helft rust een vloek.

Zo ook afgelopen zaterdag in de thuiswedstrijd tegen DIO Oosterwolde. De eerste wedstrijd tegen DIO Oosterwolde omdat de wedstrijd in Oosterwolde op het laatste moment werd afgelast wegens het ontbreken van een scheidsrechter. Voor beide partijen dus een nieuwe opponent. ‘Een nieuwe wedstrijd, een nieuwe tegenstander, nieuwe kansen!’ bulderde Robert om de wedstrijd vol zelfvertrouwen tegemoet te zien.

Nadat de veters waren gestrikt en de shirts bij de broeken inzaten begonnen we vol overtuiging aan deze wedstrijd. De wedstrijd was in evenwicht maar wij kregen de kansen. DIO maakte het spel en wij loerden op de counter, na ongeveer een kwartier bracht deze speelwijze resultaat. Kees geeft de bal een beste peer met een fijne wreeftrap waarna deze op zijn beurt mooi achter de Oosterwoldse verdediging neer valt. Dirk gebruikt zijn snelheid en schuift de bal met links onder de doelman door. Hierna krijgen opnieuw Dirk en Sjoerd goede mogelijkheden om de score uit te vergroten. Ook Arjan stond in de positie om een goede kans op te bouwen, hij werd echter onreglementair gehinderd wat ons een vrije schop opleverde. ‘Ik neem hem’, zei Bote. En maar goed ook dat hij dit zei, met een perfecte krul schoot hij de bal via de onderkant van de lat binnen. Rust!

In de rust werd er op gehamerd dat de veelbesproken tweede helft op het punt van beginnen stond, alle zeilen bijzetten en zorgen dat de drie punten voor ons waren. DIO begon agressief en aanvallend aan deze helft. Het zeilen bijzetten werd door bepaalde spelers niet echt begrepen en dit leverde de nodige peniebele momenten voor het verdedigende doel op. De angst om een tegentreffer te incasseren sloop er zoals zo vaak weer in en de vijandelijke helft werd voor ons verboden terrein. De aansluitingstreffer kwam een kwartier voor tijd uit een stilstaande situatie, een vrije schop net buiten de zestien. Hierna had Bote nog een goede kans om de bevrijdende 3-1 binnen te koppen, dit gebeurde niet en met nog een minuut te spelen restte DIO nog een ingooi ter hoogte van ons strafschopgebied. Deze werd lang richting de spits geworpen die op zijn beurt dmv een individuele actie de achterlijn haalde, met een afgemeten voorzet stelde hij een ploeggenoot in stelling om ons de genadeklap toe te geven.

In de box was het vele minuten ruisloos stil. Deze werd zo nu en dan onderbroken door een veelgebruikt woord op het voetbalveld. Beëindigd werd deze nadat onze trainer ons wederom complimenten gaf voor de getoonde inzet. Waar ligt zoiets nu aan? Conditie? Concentratie? Gebrek aan kwaliteit? Wie het weet mag het ons vertellen…

Hieronder treft u een tabelletje aan waar u onze behaalde resultaten aantreft.

Wedstrijd

Ruststand

Punten bij ruststand

Eindstand

Punten bij eindstand

Drachten-SDS

SDS-Rood Geel

SDS-Wolvega

LSC-SDS

SDS-Leeuwarden

Frisia-SDS

SDS-Zeerobben

BCV-SDS

Hardegarijp-SDS

SDS-Joure

SDS-Drachten

Rood Geel-SDS

SDS-DIO

11*

*Drie punten in mindering niet inbegrepen.

Conclusies:

Indien er geen tweede helft zou zijn geweest misstond een topdrie-plek ons niet.

In 13 wedstrijden hebben we in de tweede helft slechts vier goals gemaakt.

à in 9 uur en drie kwartier 4 goals!

In 8 van de 13 wedstrijden kwamen we op voorsprong!

De goals werden gemaakt door vier verschillende spelers!

Vandaag zag ik een interview met de heer Edward Sturing, trainer/coach, bij het slecht presterende Vitesse. Hij gaf aan dat ze in de hoek waar de klappen vallen zaten en probeerde het positief in te zien. ‘Echter, als je eenmaal in deze put bent beland is het moeilijk om eruit te klimmen.’, aldus de heer Sturing. Toen de vraag of het niet vreemd zou zijn om met een dergelijk stadion (Gelredome) in de eerste divisie te voetballen werd gesteld dwaalden mijn gedachten af naar de vraag of het niet doodzonde zou zijn dat SDS A1 na twee jaar in de top te hebben mee gedraaid zou degraderen aar de eerste klas! Laten we daar nog maar niet aan denken…Volgende week moeten we proberen om bij Wolvega punten te pakken. Als we de ruststand van de heenwedstrijd er bij pakken moet dit lukken!

Mark Postma